Kysymyksiä ja vastauksia Siwojen ja Valintatalojen muuttumisesta K-Marketeiksi

Miksi Kesko osti Suomen Lähikaupan?

Kesko haluaa lähteä kirjoittamaan suomalaisen lähikaupan seuraavaa lukua ja varmistaa pienten paikkakuntien ja kaupunginosien elinvoimaisuus. K-ryhmässä uskotaan, että lähimarkkinapalveluilla on vahva tulevaisuus. K-ruokakauppojen tarkoituksena on kaupan myötä tarjota asiakkaille kattavin ja monipuolisin kaupan palveluverkosto luotettavalla, kilpailukykyisellä hintatasolla. Samalla varmistetaan samalla tuhansien kaupan alan työntekijöiden työpaikat ja saadaan satoja uusia yrittäjiä Suomeen. Keskon tavoitteena on kaupan myötä myös turvata suomalaisen ruoan ja lähiruoan tuotanto ja sen menekin kasvu.

Uusissa K-Marketeissa uskotaan, että asiakkaat hurmataan seuraavilla keinoilla:
•    Asioinnin helppous, nopeus ja läheisyys
•    Luotettava ja kilpailukykyinen hintataso, tutut edulliset tuotemerkit Pirkka ja K-Menu paremmin saatavilla, lähimarkkinan houkuttelevat tarjoukset
•    Monipuoliset kauppakohtaiset valikoimat asiakkaiden tarpeiden mukaan, myös lähiyrittäjiltä
•    Jokainen uusi K-Market on erilainen – henkilökohtaisuus ja yksilöllisyys
•    Uuden ajan kyläkauppiaat, jotka jatkuvasti kehittävät valikoimaa ja palveluja asiakkaiden ehdoilla
•    Palvelevin henkilökunta

Millaisia muutoksia kaupoille tulee ja millaisella aikataululla?

Kauppojen muutos tulee näkymään myös asiakkaiden lompakossa. Asiakkaan ostoskorin hinta laskee jopa 20 % kauppojen muuttuessa K-Marketeiksi. Siwan tai Valintatalon muuttuessa K-Marketiksi kaupan valikoimaan tulee noin tuhat laadukasta ja edullista Pirkka- ja K-Menu-tuotetta, joiden myötä asiakkaan ostoskorin hintataso laskee selvästi. Tämän lisäksi valikoimissa jatkavien muiden tuotemerkkien hinnoista noin kaksi kolmasosaa laskee.

Asiakkaat hyötyvät myös K-Market ketjun monipuolisista viikoittaisista tarjouksista. Hyödyntämällä aktiivisesti Pirkka- ja K-Menu-tuotteita, K-Marketin tarjouksia ja alentuneita perushintoja asiakas voi laskea oman ostoskorinsa hintatasoa tuntuvasti, jopa parikymmentä prosenttia.

Siwat ja Valintatalot muutetaan K-Marketeiksi tulevan vuoden aikana. Tavoitteena on siirtää kaikki kaupat K-kauppiaille tulevan kahden vuoden aikana.

Ensimmäinen K-Marketiksi muutettava kauppa on Helsingissä Mäkelänkadun Siwa, eli K-Market Amerinkulma. Se aukesi uutena K-Marketina toukokuun alussa. Elokuun loppuun mennessä K-Marketeiksi muutetaan 70 kauppaa.

Tuleeko kaikkiin uusiin K-Marketeihin kauppiaat?

Kyllä. Kauppiaat tulevat uusiin K-Marketeihin vaiheittain seuraavan kahden vuoden aikana. Aluksi Siwoista ja Valintataloista K-Marketeiksi muuttuvat kaupat saattavat toimia tutun myymäläpäällikön johdolla, kunnes sopiva kauppias löytyy. Kesko rekrytoi tätä varten satoja uusia kauppiaita ja valtakunnallinen rekrytointiohjelma alkaa kesäkuussa. Tavoitteena on, että kauppiaiksi saataisiin myös mahdollisimman paljon Suomen Lähikaupan työntekijöitä.

Miten käy PINS-ohjelman? Käykö Plussa-kortti jatkossa Siwoissa ja Valintataloissa?

PINS-ohjelma on Siwojen ja Valintatalojen kanta-asiakasohjelma, K-Plussa K-Marketien. PINS jatkuu Siwoissa ja Valintataloissa, kunnes kaupat yksitellen muuttuvat K-Marketeiksi. Tämän jälkeen kaupoissa käy ainoana kanta-asiakasjärjestelmänä K-Plussa.

PINS-ohjelman ylläpitäjä Coalition Rewards Oy on päättänyt muuttaa pinsseillä maksamisen käytäntöjä Siwoissa ja Valintataloissa. Pinsseillä voi maksaa Siwoissa ja Valintataloissa 1.5.2016 asti. Tämän jälkeen pinsseillä voi ostaa lahjakortteja Siwaan ja Valintataloon PINS-palkintokaupasta tai soittamalla PINS-asiakaspalveluun.

Mitä tapahtuu Siwojen ja Valintatalojen palveluille (esim. Matkahuolto)?

K-Marketeiksi muutetuissa kaupoissa tarjotaan edelleen laajasti erilaisia palveluita, kuten Posti, Matkahuolto, Veikkaus, RAY.

Olemme jo pitkään tehneet yhteistyötä Postin kanssa ja K-ruokakaupoissa on Postin palvelupisteitä eri puolilla Suomea. Tällä hetkellä Postin toimipisteitä on yli 170 K-kaupassa.

KKV:n päätöksessä puhuttiin ehdoista, joiden mukaan osa kaupoista pitää tarjota myyntiin kilpailijoille. Mitä noille kaupoille käy?

Kauppa jatkaa normaalisti toimintaansa ja Kesko alkaa etsiä aktiivisesti uuttaa omistajaa KKV:n edellyttämille myytäville kaupoille.

Mitä käy Siwojen ja Valintatalojen omille tuotteille (Eldorado, Siwa)?

Yhdistymistyö voi vasta nyt alkaa täysimittaisesti, joten suunnitelmat näiden osalta tarkentuvat lähiaikoina. Tuomme suosituimmat Pirkka-tuotteet Siwojen ja Valintalojen valikoimiin täydentämään omien merkkien tarjontaa.

Teille tulee yrityskaupan myötä yhteensä yli 1000 lähikauppaa, tuleeko teille verkoston päällekkäisyyksiä ja voiko lähikauppojen liiketoiminta olla kannattavaa? Aikoo Kesko sulkea Siwoja ja Valintataloja?

Uskomme vahvasti lähimarkkinapalveluiden kasvuun, megatrendit tukevat tätä kehitystä. Kaikilla kaupan toimijoilla verkoston kehittäminen on arkipäivää, ja luonnollisesti mietimme myös kauppaverkostoon liittyviä kysymyksiä. Lähtökohtana on että Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-Marketeiksi. Yhdistymistyö voi vasta nyt alkaa täysimittaisesti, joten suunnitelmat kauppaverkon kehittämiseksi tarkentuvat lähiaikoina.

Uskomme, että K-ryhmän toimintamallilla, K-brändillä ja Pirkka-tuotteiden tuomisella valikoimiin on positiivinen vaikutus Suomen Lähikauppojen myynnin ja kannattavuuden kehitykseen. Suomalaiset kuluttajat ratkaisevat kuitenkin tämän asian. Mitä enemmän asiakkaita, sitä enemmän kauppoja.