Lähiöfest2017 huipentui - K-Market monessa mukana

Suomen suurin lähiöfestivaali huipentui viikonloppuna. Projektin pääyhteistyökumppani K-Market oli festivaaliviikon aikana monessa mukana. K-Marketin pop-up-ravintola Safkan ja tapahtumatorien tuotot ohjataan Helsingin kaupungin nuorisotyöhön Ruuti-projektiin.

K-Marketin työpajassa visioitiin tulevaisuuden ruokakauppaa

K-Market isännöi keskiviikkona 27.9. Vuosaaren Vuotalolla järjestettyä työpajaa, jossa visioitiin osana Lähiöfest2017-projektia tulevaisuuden ruokakauppaa ja kaupan merkitystä yhteisöllisen kylähengen rakentamisessa.

K-Marketin kauppiaat ja markkinointi tapasivat yhdessä Kaupunkiakatemian opiskelijoiden kanssa vuosaarelaisia asukkaita ja asukastoimijoita. Heiltä kyseltiin arkisista asioista: mitä toiveita ja tarpeita asukkailla on kaupalle ja miten ruoka voi tuoda erilaisia asukkaita yhteen. Havainnointitehtävän avulla eläydyttiin haastatellun arkeen ja käytiin tutustumassa paikallisiin ruokakauppoihin ja niiden tarjontaan. Päivän päätteeksi haastatteluja ja havaintoja työstettiin työpajassa.

”Lähiökaupalle keksittiin hyvinkin erilaisia ja innostavia rooleja yhteisön elävöittäjänä. Sain hyviä ideoita eteenpäin vietäväksi kauppiaille, osa ideoista voidaan toteuttaa jo nytkin", iloitsee K-Marketin markkinointijohtaja Anne Weide.

People-Driven City -seminaarissa keskusteltiin lähiöiden tulevaisuudesta

Lähiöfest2017-tapahtuman pääseminaarissa keskusteltiin perjantaina 29. syyskuuta lähiöiden tulevaisuudesta. Puheenvuoroja yhdisti ajatus siitä, että hyvän lähiön ja asuinalueen rakentamiseen tarvitaan uudenlaista ajattelua ja ennakkoluulotonta yhteistyötä.

K-Marketin pop-up-ravintola Safkassa ainutlaatuisia makuelämyksiä

Harri Syrjäsen suunnittelemat lähiöannokset herättivät ihastusta makumaailmoineen. Tunnelma ravintolassa oli rento ja viihtyisä, ja jono Vuosaaren lukiolla oli pitkä jo ravintolan avatessa ovensa lauantaina kello 12. Ravintolassa järjestettiin myös monenlaista ohjelmaa: tanssia, näytelmää, sirkusta ja musiikkia.

K-Marketin pop-up-ravintola Safkassa vieraili viikonlopun aikana noin 2000 kävijää. Ravintolan ja tapahtumatorien tuotot ohjataan Helsingin kaupungin nuorisotyöhön Ruuti-projektiin. Lopullinen lahjoitussumma julkistetaan lokakuun puoleen väliin mennessä.

Pop-up-ravintola Safkan mahdollistivat yhteistyökumppanit Atria, Leroy, Saarioinen, Vaasan, Sinebrychoff, Närpes Grönsaker, Järvikylä, Unilever, Meira, Pirkka, Stadin ammattiopisto, Oumph, Fine Foods, Stadin panimo, Valio ja Helsingin kaupunki.

Kaupoissa tapahtumia lauantaina ja sunnuntaina

K-Market jalkautui viikonlopun tapahtumatoreille eri puolilla Helsinkiä. Toreilla riitti vilskettä, ja moni toreille saapunut kävi antamassa arvokasta palautetta tai ideoita entistä paremman lähikaupan rakentamiseksi.

Myös kauppiaat osallistuivat Lähiöfest-viikonlopun tapahtumiin. K-Market Kannelmäki ja K-Market Iso-Kappa järjestivät yhdessä hyväntekeväisyyskeräyksen. Saadut tuotteet lahjoitettiin Kannelmäessä Kannelkodin ja palvelutalon asukkaille. K-Market Aurinkolahti ilahdutti asiakkaitaan paistamalla makkaraa ja tarjoamalla mehua ja kahvia.

K-Market Sörnäistenniemen kaupassa nähtiin sunnuntaina muun muassa pelottava merirosvo Fredrik Fisu. Herttoniemessä K-Market Ruokakipparin järjestämässä ongintakilpailussa narrattiin kaloja.

Kokeile Safkan annoksia kotona

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.